Preskriptionstid för barnomsorg

Hej. Jag har en fråga angående preskribtion vad gäller kommuntjänster. Jag ansökte nyligen om barnomsorgsplats till ett av våra barn. Fick då nån vecka efter ett brev där det stod att det fanns skuld från 2007-03, då jag haft en tidigare barn där. Min fundering är har dom rätt att komma 5 år senare, utan att det tidigare utgått något sorts kravbrev eller liknande, och begära att jag ska betala detta. Jag har 2008 gått igenom alla skulder som fanns hos kronofogden och inkassobolagen, tog lån och betalade alla dessa. Borde inte detta ha funnits hos någon av dessa instanser tycker man.

Lawline svarar

Hej, Enligt 2 § 1 st. preskriptionslagen är den allmänna preskriptionstiden för en fordran tio år. Det har emellertid ansetts befogat att fordringar inom konsumentområdet avvecklas inom kortare tid. Därför stadgas i 2 § 2 st. preskriptionslagen att fordringar mellan konsumenter och näringsidkare preskriberas efter tre år. Även offentliga verksamheter kan räknas som näringsidkare i preskriptionslagens mening. För dig innebär detta att om barnomsorgsverksamheten anses vara bedriven av en näringsidkare så är din skuld preskriberad, annars preskriberas den först 2017. Men att avgöra om ett offentligt organ utgör näringsidkare enligt preskriptionslagens mening eller inte är ofta svårt avgöra. Hovrätten fastslog dock i RH 1995:6 att en kommuns fordran på avgift för barnomsorg är en fordran mellan konsument och näringsidkare och således preskriberas efter tre år. Din skuld bör därför ha preskriberats 2010. Preskriptionstiden kan dock förlängas när ett s.k. preskriptionsavbrott sker. Enligt 5 § preskriptionslagen kan ett preskriptionsavbrott ske på tre sätt; (1) om gäldenären (du) betalar ränta, amorterar på skulden eller på annat sätt erkänner skulden, (2) om gäldenären mottar ett skriftligt kravbrev eller en skriftlig påminnelse om skulden eller (3) om borgenären (kommunen) väcker talan mot gäldenären om skulden i domstol eller hos Kronofogdemyndigheten. Innebörden av ett sådant preskriptionsavbrott är att preskriptionstiden börjar om från dagen då avbrottet skedde. Men eftersom du inte har mottagit något kravbrev eller liknande bör inte detta vara aktuellt. Att du har betalt av alla dina skulder hos Kronofogdemyndigheten och inkassobolagen utgör ingen garanti för att inga ytterligare skulder finns. En skuld behöver inte ha skickats vidare till inkasso eller Kronofogdemyndigheten utan kan finnas kvar hos den ursprunglige fordringsägaren (t ex kommunen). Med vänlig hälsning,
Axel BonningRådgivare