FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/12/2012

Bodelning och skuldsättning

Hej! Äger ett hus tillsammans med mitt ex som jag ligger i skilsmässa med, min fråga är nu: han bor i huset och betalar för det och nu vill jag ge min del till honom men banken säger nej. Finns det andra möjligheter? Han hotar dessutom att strunta i att betala för att skuldsätta mig, finns det något sätt att skydda sig mot detta?

Lawline svarar

Hej! Det finns möjlighet att du och ditt ex ordnar med bodelningen så att huset hamnar på hans lott och att han löser ut dig. Det vanligaste sättet att lösa finansieringen av detta är dock att låna pengarna vilket i ert fall kanske kan bli svårt om banken säger nej. Det enda alternativet som återstår då som jag kan se är tyvärr att ni säljer huset. Till din andra fråga; Det är möjligt att få en större andel av bohaget för att täcka upp de skulder som en make har, enligt 11 kap 2 § Äktenskapsbalken. Dock så räknas endast de skulder som fanns när talan om äktenskapsskillnad väcktes med i bodelningen. Att du i efterhand skulle bli skuldsatt enbart på grund av ert äktenskap är därför inte möjligt. Om ni båda står på lånen tillsammans (som han betalar ränta och amortering för om jag förstår dig rätt) så finns möjligheten att du blir betalningsskyldig om han låter bli att betala. Det bästa sättet att lösa detta på är genom de alternativ som jag nämnde ovan, dvs en bodelning eller en försäljning av huset. Tyvärr finns nog inget enklare alternativ i detta fall. Hoppas du fick svar på dina frågor! Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning,
Emily TöyräRådgivare