Saklig grund för uppsägning

En anställd, som även är facklig kontaktperson på arbetsplatsen, talar nedsättande till andra i personalen samt talar illa om företagets produkter till allmänheten. Utgör dessa handlingar saklig grund för uppsägning? Ändras situationen om personen ifråga inte är facklig kontaktperson på arbetsplatsen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga här på Lawline. Det är aldrig kul när arbetsmiljön av olika skäl är negativ på en arbetsplats. *Inledande kommentar * Lagen om anställningsskydd, ”LAS”, reglerar inte bara hur anställningsavtal och liknande skall se ut utan också hur man möjligen säger upp eller avskedar någon från sin anställning. Vad gäller krav på agerandet från arbetstagaren så har du helt rätt i att saklig grund är det som lagstiftaren ansett måste föreligga för att en uppsägning kan komma i fråga. *Vad utgör saklig grund?* Gällande vad som utgör saklig grund och inte så är det något som domstolen diskuterat flitigt över åren. Utifrån den situation och det agerande som du beskriver så låter det som att arbetstagaren missköter sig och även är på gränsen till illojal, trots att ingen vilja finns hos arbetstagaren att exempelvis starta konkurrerande verksamhet. I jämförelse med exempelvis utövandet av våld på arbetsplatsen eller medveten illojalitet i form av drivandet av annan verksamhet så krävs det att misskötsamhet, för att utgöra saklig grund för uppsägning, dokumenteras och består av upprepade händelser. *Betydelsen av facklig eller ej?* Faktumet att någon är förtroendeman påverkar inte bedömningen av saklig grund eller din potentiella förhandlingsplikt vid ett beslut om uppsägning. Det extra skyddet för förtroendeman, som du finner i Förtroende-manna Lagen, fokuserar mer på rätten att inte bli särbehandlad på grund av det uppdrag man innehar. *Mitt råd till dig* Utifrån ovan så är det bästa rådet som jag kan ge till dig att du talar med den enskilde individen om dess agerande. En tillsägelse eller till och med utfärdande av en skriftlig varning behöver ej föregås av särskild förhandling så länge den ej ingår i en sanktionsstruktur som ni redan har på arbetsplatsen. Även om individen är fackligt engagerad så är det också alltid fördelaktigt att föra så öppen dialog man kan med facket när det gäller arbetstagares agerande för att underlätta för framtida samverkan. Vid ett senare beslut om uppsägning på grund av fortsatt misskötsamhet, som du då dokumenterat, så är det också viktigt att du är medveten om att uppsägning måste föregås av försökt omplacering innan arbetsgivaren anses ha saklig grund. Hoppas denna information hjälper dig i din situation. Lycka till Vänliga hälsningar Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare