Fördela olika insatser i fastighet med samboavtal eller skuldebrev

Hej! Jag och min särbo planerar att hon ska flytta in hos mig i min villa. För att det skall bli rättvist med eventuell värdeökning utan att hon behöver betala en massa pengar till mig nu tänkte vi oss att man kunde göra någon form av avtal där hon övertar 50% av huset samt 50% av lånen, men vi samtidigt gör en värdering av huset nu, och avtalar om att hennes andel vid eventuell separation minskas med den del värdet på huset nu överstiger lånen. Min fråga är om en sådan lösning är möjlig? Eller finns det något annat "rättvist" sätt att undvika att hon får låna pengar som bara går rätt in på mitt bankkonto? Exempel: Huset nu värt : 2 500 000:- Lån : 1 600 000:- Min sambo tar över 50% av huset och lån på 800 000:- Vid eventuell separation minskas hennes andel med 450 000:-.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Det går bra att reglera i ett samboavtal att sambolagens regler inte ska gälla er emellan vid en separation avseende fastigheten och att denna därmed inte ska delas lika utan på annat avtalat sätt. Ett annat alternativ är att ni upprättar ett skuldebrev där din sambo blir skyldig att betala dig 450 000 kr vid en försäljning av fastigheten. Dessa två alternativ kan också göras i kombination med varandra för att uppnå önskat resultat. Ni kan få god hjälp med att upprätta ett sådant samboavtal och/eller skuldebrev hos en familjejurist. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare