Kvotdel efterarv

Hej! Ställde en fråga tidigare gällande efterarv. Gemensamma barn vid första avlidna pappan får ärva enskild egendom genom testamente och äktenskapsförord.Mamman ärver all giftorättsgods. Den enskilda egendomen utgjordes av arv som pappan fått av släkting samt dyrbar tavla som han köpt billigt av sin pappa (detta står skrivet i äktenskapsförordet). Värdet på enskild egendom är större än giftorättsgodset som mamman ärver. Påverkar det kvotfördelningen vid efterarvet vid avliden mamma då särkullebarn (mammans)finns så tillvida att det ska minska gemensamma barnens andel i arvet efter mamman?

Lawline svarar

Hej! Att de gemensamma barnen ärvt pappans enskilda egendom påverkar inte hur står kvotdel av mammans totala egendom som ska utgå som efterarv efter pappan när hon avlider. Om mamman inte haft egen enskild egendom har den bodelning som gjorts efter pappans död resulterat i att hon innehar hälften av sin totala egendom med full äganderätt och den andra hälften med fri förfoganderätt. Den senare hälften utgör den kvotdel som utgår i efterarv till pappans arvingar. Om mamman haft enskild egendom kommer en mindre kvotdel än hälften att utgöra efterarvet. Storleken av kvotdelen påverkas dock inte av pappans enskilda egendom som redan utgått i arv till barnen. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare