FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/12/2012

Bodelningsavtal

Jag och min ex man vill flytta över vårt gemensamma huslån på honom ensam, då han bor kvar i huset. Innan det kan göras måste vi göra en bodening. Dvs räkna ihop tillgångar, dra av skulder och sedan dela. Ingen av oss vill ha något av den andre. Jag har vid skillsmässan tagit med mig en del möbler som jag ärvt. Det mesta lämnade jag kvar. Vi tjänar båda två lika mycket. Vi är helt överens om att det är bra som det är nu och vill bara skriva av mig från huslånet. Vad behöver vi egentligen göra ifråga om bodelningen?

Lawline svarar

Hej! En bodelning är makarnas gemensamma angelägenhet, varför du och din exmake själva kan besluta om fördelningen av er egendom vid er skilsmässa. Vad ni ska göra är att upprätta ett bodelningsavtal av vilket den av er överenskomna uppdelningen framgår. Bodelningen ska vara en skriftlig handling vilken ni båda skrivit under, 9:5 Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Vad gäller övertagande av lånet så måste borgenären, det vill säga banken, godkänna detta. Din exmake bör därför kontakta er bank för att försäkra sig om att de godkänner att han står som ensam låntagare. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare