FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/12/2012

Från vilken tidpunkt ingår en makes rätt till ett arv som giftorättsgods i en bodelning?

Ett gift par skiljer sig. Makens pappa X dör innan brytpunkten dvs dagen för ansökan om skilsmässa.(Det är vid denna tidpunkt inte fastställt att maken är avkomling till X) Fastställandet av maken som avkomling till hans avlidne pappa görs efter brytpunkten. Innebär det att makens arv efter sin pappa inte ska ingå som giftorättsgods i bodelningen?

Lawline svarar

Hej, Arvet faller så att säga i samma ögonblick som arvlåtaren dör. Att ha rätt till ett arv är en tillgång för arvingen, och räknas som sådan från det att dödsfallet inträffar. Ett fastställande av faderskap i det här sammanhanget har betydelse som bevis för att arvingen faktiskt är ”rätt arvinge”, men förändrar inte det faktum att denna blir arvsberättigad vid tidpunkten för dödsfallet. Värdet av arvet ska alltså ändå ingå i bodelningen som giftorättsgods när arvlåtarens dödsfall inträffat innan talan om arvingens äktenskapsskillnad väcktes. Hoppas att denna information har varit till hjälp! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare