FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/12/2012

Förverkande av lokalhyra pga. betalningsdröjsmål

Hej, Jag har arrenderat ut min restaurang till min bror och han kan inte koppla ifrån vad som är affär och vad som är privat. Så han blandar hans privata i affären och inte vill betala hans arrende och hyra till mig. Har jag rätt att säga upp honom som arrenderande av restaurangen då och inte har brytit någon slags kontrakt? enligt vad vi har kommit överrens om är att han har rätt att hyra i 1 år i taget upp till max 2 år och han skall stå för arrende arvode plus hyran som skall föras till mig varje 25:e i månaden men det har han inte gjort. Då är min fråga 1. hur länge skall jag stå ut med det innan det är inte en brytning av överrenskommelsen? 2. när kan jag i sådana fall ta tillbaka lokalen om han inte kan hålla tiden på att betala hyran?

Lawline svarar

Hej, Regler om lokalhyra finns i 12 kap jordabalken (jordabalken hittar Du här: https://lagen.nu/1970:994#K8P4). Här finns bland annat regler om i vilka situationer hyresrätten får sägas upp i förtid, dvs. tidpunkten för när hyresrätten blir ”förverkad” (12 kap 42-44 §§). När det gäller betalningsdröjsmål vid hyra av lokal är huvudregeln att hyresrätten får sägas upp med omedelbar verkan när hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än 2 dagar efter förfallodagen (12 kap 42 § p 2). Notera dock att hyresgästen har rätt att ”återvinna” hyresrätten enligt 12 kap 44 § st 1 p 2, genom att betala hyran senast 2 veckor efter att hyresgästen underrättats om möjligheten till sådant återvinnande. Betalas hyran inom denna återvinningsperiod så får hyresgästen inte skiljas från lokalen. Det kan vara värt att påpeka att hyresvärden har rätt till skadestånd när hyresrätten sägs upp pga. hyresgästens kontraktsbrott, detta enligt 12 kap 42 § st 6. Skadeståndet ska uppgå till s.k. ”positivt kontraktsintresse”, alltså de pengar som skulle ha influtit om hyresgästen uppfyllt sin del av kontraktet. Hyresvärden ska dock göra vad hen kan för att begränsa sin skada genom att försöka hitta en ny hyresgäst för resten av kontraktstiden. Om Du behöver hjälp att avhysa hyresgästen kan Du vända Dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om s.k. ”vanlig handräckning”. Mer information om detta förfarande och hur Du ansöker finner Du här: http://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html. Hoppas att denna information har varit till hjälp! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare