FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2012

Lojalitetsplikt

Hej, Jag planerade under slutet av min senaste anställning att starta egen byrå. Jag nämnde detta för min kollega i förtroende då vi var nära vänner. Hon kände då direkt att hon, om hon fick veta mer om mina planer, var tvungen att gå till vår chef eftersom hon annars skulle bryta mot lojalitetsplikten och ev bli av med sitt jobb. Går detta verkligen under lojalitetsplikten eller gäller den bara för dig själv som antälld?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Lojalitetsplikten är en del av anställningsavtalet mellan dig och din arbetsgivare. Inom lojalitetsplikten ryms en plikt att inte bedriva konkurrerande verksamhet som kan skada arbetsgivarens verksamhet. Vidare går även tystnadsplikten och förbud mot att uppträda illojalt mot verksamheten på annat sätt, exempelvis att tala illa om företaget framför kunder, under lojalitetsplikten. Dessa former av stridande mot lojalitetsplikten har uppkommit genom praxis. Ett fall som det du beskriver där din vän skulle riskera att åsidosätta lojalitetsplikten gentemot er arbetsgivare anses inte vara att åsidosätta lojalitetsplikt i den grad att det skulle vara grund för uppsägning eller avsked. Detta för att hennes vetskap om din framtida verksamhet inte är ett direkt handlande eller något som hon själv ska delta i utan just endast en vetskap om något som eventuellt kommer ske i framtiden. Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare