FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/11/2012

Vårdnad, boende och umgänge

Jag har två nära vänner, ett par, som bodde ihop fram till i somras. De har en dotter på snart 3 år. Mamman åkte iväg utan förvarning med barnetnär pappan var på jobbet, han kom hem till ett tomt hus. Inget meddelande, fick inte tag i henne, ingenting. Ca en vecka senare får han ett brev då det står att han är anmäld för misshandel av sambon. Han har inte träffat dottern på över 4 månader och vet inte hur hon har det. Mamman vill nu ändra dotterns adress till skåne (pappan bor i Blekinge) och vill även att han skriver på ändring av dagis till ett i skåne. Det måste finnas någon lag som gör att han kan träffa sin dotter och hindra mamman från att "sticka" med dottern hur som helst.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Barns vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381. Det framgår inte av din fråga om föräldrarna har gemensam vårdnad om dottern, men det verkar som att så är fallet. Föräldrar har gemensam vårdad om ett barn om de var gifta när barnet föddes eller om föräldrarna har ansökt om gemensam vårdad hos tingsrätten eller Skatteverket, se 6 kap 3-4 §§ FB. Om föräldrarna har gemensam vårdad eller om en av föräldrarna har ensam vårdnad, kan en av föräldrarna ansöka om ändring av vårdnaden hos tingsrätten, 6 kap 5 § FB. Föräldrar kan även avtala om vårdnaden skall vara gemensam eller att ena föräldern skall ha ensam vårdnad. Avtalet är giltigt om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden, 6 kap 6 § FB. Barnets vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Om föräldrarna har gemensam vårdnad skall de i princip fatta dessa beslut gemensamt, se 6 kap 11 och 13 §§ FB. Med frågor som rör barnets personliga angelägenheter som föräldrarna skall besluta om gemensamt avses bland annat beslut om barnets skolgång och boende. Föräldrar med gemensam vårdad som inte lever tillsammans behöver däremot inte gemensamt besluta om mindre frågor såsom barnets kost, sovtider och kläder. Om inte föräldrarna kan komma överens om hos vem av dem barnet skall bo, kan tingsrätten besluta i frågan. Föräldrarna kan även avtala om barnets boende, för att avtalet skall vara giltigt skall det vara skriftligt och godkänt av socialnämnden, 6 kap 14 a § FB. När domstolen skall besluta om hos vem av föräldrarna barnet skall bo, beaktas särskilt barnets behov av god kontakt med båda föräldrarna. Växelvis boende är möjligt om föräldrarna har gemensam vårdnad, god samarbetsförmåga och bor förhållandevis nära varandra. Om tingsrätten skulle besluta att mamman i detta fall skall få ensam vårdad och att dottern skall bo hos henne, har pappan fortfarande möjlighet att umgås med dottern. Barnet har nämligen rätt till umgänge med den förälder som den inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldrarna träffar varandra eller att de har annan kontakt, t ex över telefon. Båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnet får umgås med den föräldern som den inte bor hos, 6 kap 15 § FB. Den förälder som vill umgås med sitt barn kan ansöka om detta hos tingsrätten, 6 kap 15 a § FB. Vid samtliga beslut rörande barnets vårdnad, boende och umgänge skall barnets bästa vara avgörande. Särskilt beaktas risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa och barnets behov av god och nära kontakt med båda föräldrarna. Domstolen tar även hänsyn till barnets vilja med beaktande av dess mognad och ålder, se 6 kap 2 a § FB. Sammanfattningsvis kan alltså mamman inte vägra pappan att träffa med dottern då dottern har rätt till umgänge med båda föräldrarna. Om paret inte själva kan komma överens om hur vårdnad, boende och umgänge skall ske kan pappan alltså ansöka om att tingsrätten skall besluta i dessa frågor. Om mannen skulle dömas för misshandel av kvinnan torde detta inte betyda att han inte skulle få träffa dottern, då bedömningen skall göras utifrån dotterns bästa. Med vänlig hälsning,
Linda OlssonRådgivare