FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2012

Återanställningsrätt inom koncern

Uppsagd pga arbetsbrist och undrar över återanställningsrätt emellan moder- och dotterbolag. Jag arbetade på moderbolaget och efter en omorganisering för tätare samarbete med dotterbolaget arbetade jag i grupp med chef och kollegor (med samma tjänst) anställda av dotterbolaget. Varslet som kom gällde enbart moderbolaget och jag fick alltså sluta. Nu har dotterbolaget en tjänst ute för anställning som är ytterst lik den roll jag hade på företaget. Inget kollektivavtal finns och jag har anmält mitt intresse för återanställning, har dock ej blivit kontaktad för denna tjänst. Gäller återanställningsrätten även till ett dotterbolag?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Ett moderbolag och dotterbolag utgör tillsammans en koncern som samverkar med varandra. De två bolagen utgör dock i de flesta fall två olika juridiska personer. Ett krav för detta är att de bär separata organisationsnummer. Jag utgår i mitt svar från att de utgör två skilda bolag. I 25 § lagen om anställningsskydd [LAS] (https://lagen.nu/1982:80#P25S1) stadgas att återanställningsrätt finns i den verksamhet där man tidigare varit sysselsatt, det vill säga i det bolag som anställningsavtal tidigare har tecknats med. Då fallet är sådant att du haft din anställning vid moderbolaget föreligger ingen återanställningsrätt i dotterbolaget då det är en annan juridisk person. Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare