FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/12/2006

Utgör e-postkorrespondens bindande avtal?

Det amerikanska företaget ”B” har vunnit en process i Sverige mot mitt företag. Mitt företag dömdes att betala en del av motpartens rättegångskostnader. Företaget ”B” har, genom sitt svenska ombud, begärt utmätning hos Kronofogdemyndigheten. Kronofogdemyndigheten har genomfört utmätning på plats i mitt företags lokaler och därvid konstaterat att utmätningsbara tillgångar saknas. Vidare hade ”B” och mitt företag ett avtal där mitt företag sålde ”B”:s produkter i Skandinavien. I avtalet finns en klausul där ”B” förbinder sig att betala hälften av mitt företags marknadsföringskostnader för det fall man från ”B”:s sida skaffar ytterligare försäljningskanaler i Sverige, vilket också skedde. Jag tillskrev det amerikanska företaget ”B” där jag meddelade att mitt företag saknade tillgångar samt att jag ville ha betalt av företaget ”B” i enlighet med ingånget avtal. ”B” svarade omgående genom sin advokat. En e-postkorrespondens under loppet av tre dagar resulterade i att ”B”:s advokat förslog en förlikning där ”B” avsade sig samtliga krav på mitt företag och där mitt företag avsade sig samtliga krav på ”B”. Jag accepterade detta erbjudande och ”B”:s advokat lovade att utarbeta ett avtal omgående. Så skedde inte och när avtalet väl kom var det fullt av felaktigheter och till intet förpliktigande. Min fråga är: Utgör e-postkorrespondensen med ”B”, som jag sparat i dess helhet och i ett fall med mottagningsbevis, ett juridiskt bindande dokument med vars hjälp jag kan få utmätningen hos Kronofogdemyndigheten upphävd? (All e-postkorrespondens mellan kunder och andra från 1999 och framåt finns sparad och uppgår till cirka 38000 meddelanden.)

Lawline svarar

Det som utgör ett avtal är avtalsparternas gemensamma vilja, det vill säga det man kommit överens om skall gälla. Det spelar alltså ingen roll om detta står på ett papper eller ej. (förutom i vissa fall då skriftliga avtal krävs). Den första frågan är därför om behörig firmatecknare eller (ett ombud via fullmakt) för ditt företag respektive för företaget "B" har ansett att en viss överenskommelse skall gälla. För att visa att så är fallet kan olika bevismedel, däribland e-postkorrespondens användas. Det kan dock vara nödvändigt med någon form av teknisk stödbevisning som visar att det är den person som påstås som faktiskt skickat e-posten. Den största svårigheten ligger nog ändå i att visa att motparten ansåg att de ni diskuterat via e-post faktiskt skulle vara bindande. Detta eftersom det är vanligt att förhandlingar förs muntligen eller exempelvis via e-post innan ett bindande avtal träffas. Att ombudet lovat att utarbeta ett avtal visar ej heller med nödvändighet att företaget B skulle varit nöjd med det förslaget. Det är inte alls ovanligt att flera avtalsförslag och utkast arbetas fram under förhandlingens gång. Om du vill gå vidare med detta rekommenderar jag därför att du tar kontakt med en jurist som är specilicerad inom avtalsrätt för att tillsammans med honom eller henne gå igenom exakt vad som framgår av korrespondensen. Vänligen,
Ingela HöggrenRådgivare