FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/11/2012

Underhåll till 18-årigt barn

Hej! Jag får idag 1000:- i månaden för vår dotter som är 18 och läser på gymnasiet (halva summan för mat och förbrukningsartiklar). Dottern ska egentligen ha pengarna men i och med att hon bor hos mig så får jag dom direkt. Pappan har ett boende som gör att hon inte kan/vill bo hos honom (liten tvåa). I och med att vi föräldrar har underhållsplikt undrar jag om pappan inte ska betala mer till mig. Jag bor i större lägenhet än jag behöver för att hon ska ha någonstans att bo. Jag betalar alltså boendet,el etc för henne. Är detta rätt när vi har underhållsplikt båda två? Hade vi hyrt en egen lägenhet till henne hade han ju fått betala hälften... Om jag/hon har rätt till bidrag, vad ska vara med i och hur gör jag beräkningen på vad han ska betala mig. Eller vem kan hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Som förälder har man underhållsskyldighet för sitt barn tills dess att denne fyller 18 år, men studerar barnet som i ditt fall vid en gymnasieskola så har man underhållskyldighet under studietiden, enligt 7 kapitlet 1§ Föräldrabalken, (FB). Som förälder har du dock inte underhållsskyldighet längre än till dess barnet fyller 21 år. Både du och hennes pappa har således underhållsskyldighet. I samma paragraf så framgår det också att kostnaderna för barnets underhåll ska fördelas mellan föräldrarna efter de förmågor de har att bidra. Om de ena föräldern som i detta fall inte varaktigt bor med barnet så ska denne betala underhållsbidrag, 7 kapitlet 2§ FB. Ett rättsfall från högsta domstolen stadgar vidare att underhållsbidraget ska gå till det myndiga barnet. När underhåll ska beräknas ska man utgå från vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov, föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga, barnets egna inkomster och sociala förmåner enligt 7 kapitlet 1§ FB. Man börjar med att fastställa barnets behov, vilket görs med utgångspunkt i standardiserade normalbelopp. Om barnet är 13 år och uppåt så räknas underhållet på 95% av det prisbasbelopp som årligen bestäms av regeringen, 2 kapitlet 9§ Socialförsäkringsbalken. I år, 2012 ligger prisbasbeloppet på 44 000 kronor. Det andra steget är att beräkna föräldrarnas ekonomiska förmåga, här utgår man från föräldrarnas inkomst. Sedan har den underhållsskyldige föräldern har rätt att undanta ta ett förbehållsbelopp för sitt sig själv, eventuell maka och eventuella hemmavarande barn, detta belopp ska innefatta alla vanliga levnadskostnader, 7 kapitlet 3§ FB. Även förbehållsbeloppet kan beräknas med vägledning av prisbasbeloppet, då räknar man 120% av prisbasbeloppet. Den underhållsskyldige föräldern får också göra förbehåll för bostadskostnader, då räknar man de faktiska kostnaderna. Själva uträkningen gör man så att man delar den underhållsskyldiges förmåga med föräldrarnas förenade förmåga, detta gångrar man sedan med beloppet för barnets behov, resultatet blir då underhållsbidraget. Underhållsbidrag fastställs genom dom eller avtal och du som vårdnadshavare kan företräda ditt barn då det gäller frågor om underhållsbidrag, 7 kapitlet 2§ 2-3 st. FB. Föräldrabalken hittar du här: https://lagen.nu/1949:381 Socialförsäkringsbalken hittar du här: https://lagen.nu/2010:110 Hoppas du har fått svar på dina frågor! Vänligen
Sofia LiljaRådgivare