Möjlighet att själv bestämma vem som ska ärva

Hej! Min familjesituation ser ut som följer: sambo med ett omyndigt barn mor syster med två omyndiga barn 2 morbröder utan barn halvbror med omyndigt barn. Min fråga är nu: Ponera att jag dör och även mitt barn och min mor. Då hamnar väl mitt arv hos min syster och halvbror? Jag vill under inga omständigheter att man halvbror ska ärva mig, hur kan jag göra för att undvika detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Du har helt rätt i att om du, ditt barn och din mor dör så är nästa steg i arvsordningen dina syskon. Din halvbror ska i sådant fall ärva efter er gemensamma förälder och får ta del av denne förälders del så att säga. Sambor saknar arvsrätt efter varandra, vilket du verkar vara bekant med. Men då du skulle dö har din sambo rätt att begära bodelning av bostad och bohag enligt 18 § Sambolagen, https://lagen.nu/2003:376. Det kan din halvbror således inte ärva (om du vill veta mer om bodelning sambor emellan regleras det i Sambolagens 8 § och framåt). De enda som man inte kan göra arvslös i Sverige idag är sina barn, se 7 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB), http://www.lagen.nu/1958:637, de har alltid rätt till sin s.k. laglott. För att i övrigt styra vilka som ska få ärva dig bör du upprätta ett testamente, där kan du föredela din kvarlåtenskap fritt (undantaget laglotten) enligt dina önskamål. Testamentet måste dock uppfylla vissa formkrav som du återfinner i 10 kap. ÄB. På så sätt kan du undvika att någon ”oönskad” inte ska få ta del av ditt arv. Du och din sambo skulle i detta sammanhang, om ni så önskar, kunna ingå ett inbördes testamente där ni testamenterar till förmån för varandra. Med vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare