KÖPA IN SIG I SAMBONS HUS

Hej. Har en fråga angående husköp. Jag är sambo sedan några år och jag känner att det nu är dax att ordna med min boende situation. Jag vill köpa in mig i sambons hus... Hur gör man? Räknar man på taxeringsvärdet eller ska man låta en mäklare värdera huset? Kan man göra en avbetalning till sambon eller är banklån det bästa alternativet? //Christina

Lawline svarar

Hej Christina! Det beror på hur din sambo ser på saken. Taxeringsvärdet motsvarar 75% av marknadsvärdet. Om en mäklare värderar huset får ni fram till ungefärliga marknadsvärdet. Du kan betala din del av huset på olika sätt till din sambo. 1. Skuldebrev Ni kan stå som hälftenägare av huset, och din sambo kan låna ut summan till dig. I detta fall skall ett skulebrev upprättas. Skuldebrevet skall innehålla lånets storlek och namnteckningar, även uppgifter om när och hur lånet skall betalas tillbaka. Vid en försäljning kommer du och din sambo dela på eventuell vinst eller förlust, och din sambo som lånat ut pengarna får tillbaka dem i enlighet med skuldebrevet. Glöm ej att sambolagens regler om bodelning måste avtalas bort. 2. Banklån På detta sätt kan ni enkelt äga halva bostaden var. I detta fall behövs inget skuldebrev upprättas och var och en tar ansvar för sitt bostadslån. Med vänlig hälsning,
Lisa SennerbyRådgivare