Svar

Hej! Jo, jag undrar kring följande situation: Min sambo har jobbat på ett företag i mer än 10 år, först som sommarjobbare men sedan inom det område han är utbildad inom, ekonomi. Det planeras nu en omorganisation och det ryktas om att företaget tänker säga upp alla sina anställda och låta folk söka om sina jobb. Hans problem är att han saknar några kurser i sin utbildning, han har gjort examensarbetet men pga dessa kurser inte tagit ut sin examen, det rör sig om ca ett år av kurser som han saknar. Jag menar att hans arbetserfarenhet under de 6-7 som han jobbat med ekonomi bör väga upp de kurserna han saknar, men han menar att de kan hävda att han inte har utbildning för sin tjänst och på så sätt "bli av" med honom. Hur fungerar det egentligen i en sån här situation?

Lawline svarar

Hej! Tack för frågan! En arbetsgivare har rätt att säga upp en arbetstagare på grund av arbetsbrist eller persinliga skäl. Eftersom det planeras att göra en omorganisation på din sambos företag gäller det uppsagningen på grund av arbetsbrist. Huvudregeln, som gäller för alla företag med flera än 10 anställda, är att de som har varit anställt längre har rätt att stänna längre (22 paragraf lagen om anställningsskydd (LAS)). I andra ord om din sambo har jobbat på detta företag i 10 år medan hans arbetskamrat har jobbat i 6 år är det din sambo som har en prioriterad rätt att stänna kvar. Även sommarjobb räcknes med. Här spelar det ingen roll om han har tagit ut sin examen eller inte. Även om din sambo blir uppsagt har han en företrädesrätt till återanställning (25-27§ LAS), d.v.s. om arbetsgivaren åter ökar personalstyrkan ska företräde ges till de tidigare uppsagda. Rekryteringen måste dock påbörjas inom 9 månader och din sambo ska meddela arbetsgivaren att han vill åberopa anställningsrätten. Kom också ihåg att en uppsagning kan ogiltigförklaras: arbetstagaren får då tillbaka sin tjänst och, dessutom, skadestånd. Hoppas det hjälper er! Lycka till!
Maryia KhaladzinskayaRådgivare