FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/11/2012

Beräkning av den sammanlagda anställningstiden

Hej! Har en person som haft flera visstidsanställningar och nu en tillsvidareanställning hos samma arbetsgivare rätt att räkna den sammanlagda anställningstiden fr o m första dagen som hon blev visstidsanställd?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Beräkning av den sammanlagda anställningstiden blir aktuell vid exempelvis uppsägning på grund av arbetsbrist och därmed även vid turordning för uppsägning. Turordningsreglerna säger att en anställd med kortare anställningstid ska sägas upp före en anställd med längre anställningstid. Uppsägningstiden beror även på anställningens tid; ju längre anställningstid desto längre uppsägningstid. Uppsägningstidens längd kan dock vara avtalad i ett kollektivavtal. Vid beräkning av anställningstiden så ska all anställningstid räknas. Om anställning bestått i en tillsvidare- eller visstidsanställning spelar ingen roll vid beräkningen. Anställningstiden skulle i detta fall beräknas från första dagen av visstidsanställningen. Om det förflutit tid mellan anställningarna så ska tiden mellan anställningarna inte räknas in i den sammanlagda anställningstiden. Regler om uppsägningstid och turordning framgår av 11§ respektive 22§ i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80. Hoppas du fått svar på din fråga! Vänligen,
okänd okändRådgivare