FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/11/2012

Utebliven lön

Hej min bror har inte fått ut sin sista lön och inte sin slutlön. Vad kan han vidta för åtgärder för att säkerställa att han får ut sina pengar och att skatt och pension betalas? Han har av sin arbetsgivare fått förslag om en avbetalningsplan eftersom företaget inte har några pengar, är det något som han ska gå med på?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När arbetsgivare underlåter att betala ut lönen ska man som arbetstagare omedelbart kontakta sitt fackförbund om man är ansluten till ett sådant. Fackförbundet hjälper då arbetstagaren att driva ett löneindrivningsärende, alternativt kommer överens med arbetsgivaren om en lösning som innebär att arbetstagaren får ut lönen som denne har rätt till. Viktigt är att inte avvakta eller gå med på att vänta på den lön som man har rätt till, utan att genast, helst skriftligen, kräva att få ut pengarna. Detta har att göra med att om skälet till att företaget inte betalar ut lönen beror på att företaget saknar pengar finns det en risk för att det går i konkurs och om pengarna inte räcker till de anställdas löner finns en statlig lönegaranti som ska ersätta arbetstagarna för uteblivna löner. Men när det gäller innestående lön ersätter lönegarantin endast för period tre månader bakåt i tiden, räknat från den dag då konkursansökan kom in till tingsrätten, varför arbetstagarna måste börja begära lönerna snarast. Det är nämligen så att när arbetstagarna trots lönekrav inte får ut den lön de har rätt till finns det en möjlighet för arbetstagaren att lämna en ansökan om konkurs för bolaget, till tingsrätten, om företaget inte betalar ut lönen inom utsatt tid (detta hjälper facket sina medlemmar med). Ett vanligt skriftligt lönekrav är således inte tillräckligt om inte lönen betalas trots att lönekrav inlämnats. Lönekravet bör följas av ett betalningsföreläggande, vilket kan ske genom kronofogden, eller en stämningsansökan, till exempel en konkursansökan. Man måste väcka talan inom fyra månader från lönens förfallodag. (Är man ansluten till ett fackförbund får man hjälp med hela förfarandet.) Vidare kan sägas att lönegarantin ger ett skydd både vid konkurs och vid företagsrekonstruktion, alltså när de man har skulder till går med på en längre avbetalningsplan så att man kan kämpa vidare ett tag till. Lönegarantin täcker lön, semesterersättning, uppsägningslön samt de flesta andra ersättningar och förmåner med upp till fyra prisbasbelopp. Arbetstagaren är skyldig att själv meddela sina krav (alt. genom sitt fackförbund). Ofta räcker uppgifterna i lönesystemet, men det kan ändå vara bra att själv sammanställa utebliven lön, innestående semester och andra fordringar på konkursbolaget för kontroll. Vid konkurs ersätter lönegarantin uppsägningslön motsvarande uppsägningstid enligt LAS (se https://lagen.nu/1982:80#R4), oavsett vad det står i anställningsavtalet. För kännedom kan även sägas att när ett företag sätts i konkurs utser tingrätten en konkursförvaltare som tar över företagets drift. I vissa fall driver konkursförvaltaren verksamheten vidare, men det handlar oftast bara om någon månad om man inte hittar någon som vill köpa verksamheten. Konkursförvaltaren fattar beslut om att lönegarantin ska betalas ut, och hur mycket. Lycka till! Vänligen
Angelica HageRådgivare