Hur ska uppsägningslönen räknas ut?

Jag har blivit uppsagd från en timanställning (hade schema fram till jul) och har nu fått rätt till en månads uppsägningslön! Det jag vill veta är hur man räknar ut vad man ska få i uppsägningslön. Min arbetsgivare vill räkna ut ett snitt sedan jag började i april, men jag vill ha betalt för dom tiderna jag var uppbokad på en månad framöver. Till saken hör att jag bara jobbade halvtid april- aug + semester så det snittet känns inte så rättvist. Vore jättetacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) 12 § har en arbetstagare rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om inte arbetstagaren får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Du är inte uppsagd förrän uppsägningstidens slut, vilket innebär att du har rätt till samma ersättning som om anställningen hade fortlöpt. Detta innebär att du ska ha den lön du borde ha fått för de tiderna du var uppbokad på en månad framöver. Rätten till uppsägningslön förutsätter dock att du står till arbetsgivarens förfogande och när som helst under uppsägningstiden kan stå till arbetsgivarens förfogande. Om arbetsgivaren befriar dig från att stå till förfogande har arbetsgivaren rätt att räkna av den inkomst du ev. får från annat arbete från uppsägningslönen vilket innebär att man i princip inte kan få dubbel lön under uppsägningstiden, se LAS 13 §. LAS hittar du här: https://lagen.nu/1982:80.
Amanda HarryssonRådgivare