Värdars befogenheter att utföra kroppsvisitation

Hej Få fartygsvärdar utföra en kroppsvisitation då man omhändertagit en person?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fartygsvärdars befogenheter regleras indirekt i sjömanslagen (1973:282). Av 53 § 1 st 1 mom sjömanslagen framgår att för att upprätthålla ordning ombord har befälhavaren rätt att bruka våld. Befälhavaren får även delegera denna rätt till annan, vilket innebär att en fartygsvärd genom order från befälhavaren har rätt att upprätthålla ordning genom våld (53 § 1 st 2 mom sjömanslagen).
Kroppsvisitation kan därmed ligga inom fartygsvärdens befogenhet.
Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare