FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/11/2006

Preskription p.g.a. brand i lägenhet

Hej! Jag undrar vad det är för preskriptionstid på skada (brand) i lägenhet? Min mamma hade ej hemförsäkring 1992 när det brann, och har blivit kontaktad senast 1997av Riksbyggen. Nu har Intrum Justitia krävt henne på den summan i år.

Lawline svarar

Hej. Som huvudregel preskriberas fordringar tio år efter dess tillkomst (PreskriptL 2§). För fordringar som en näringsidkare har gentemot en konsument gäller emellertid en treårig preskriptionstid. Som förutsättning för att den treåriga preskriptionstiden skall vara tillämplig föreskrivs att den nyttighet som fordringen avser har tillhandahållits i näringsidkarens yrkesmässiga verksamhet. I fallet förefaller snarare fordran uppkommit på skadeståndsrättslig grund och i sådana fall torde en tioårig preskriptionstid bli gällande. Om branden inte orsakats genom din mammas agerande går det att ifrågasätta fordrans giltighet, men detta går ej att utläsa ur frågan. Ansvaret för fastigheten åligger fastighetsägaren, men om hyresgästen försummat sin vårdplikt kan hon vara betalningsskyldig för skada som därigenom uppkommer (JB 12:24) Borgenären, alltså den som innehar fordran, kan avbryta preskriptionen genom att lämna skriftligt krav eller erinran om fordringen till gäldenären, alltså den som avkrävs pengar (PreskriptionsL 5§). Att Riksbyggen överlåtit sin fordran till Intrum Justitia utgör ej hinder för inte fordrans giltighet, då gäldenären agerar inom tio år sedan preskriptionsavbrottet skedde (1997). Mvh,
Ola DavidssonRådgivare