FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/11/2012

Rätt till dygnsvila

Ang. Arbetstidslagen. Hej, vi är några på vår kommunala arbetsplats (kollektiv avtal Vision) som undrar över detta med arbetstidslagen. Vi jobbar natt 20.45 - 07.15 och våran arbetsgivar kräver att vi ska delta i olika sortes möten på dagtid trots att vi har jobbat natten innan (ibland ska vi även ut natten som kommer)således gått av vårat pass 07.15 - vi ska alltså inte enligt arbetsgivaren ha rätt till våran sömn. Kan verkligen arbetsgivaren göra så? Det ska väl iallafall vara minst 9-11 timmars dygnsvila? Enligt facket så beror det på hur våran chef vill ha det? Va? Gäller inte arbetstidslagen? Många frågetecken kring detta kanske kan ni hjälpa oss att bena ut hur det ska vara enligt lagen... Brytpunkten ligger klockan 00.00 enligt arbetsgivaren. Hälsningar från 6 nattpersonal

Lawline svarar

Hej! Vad gäller arbetstiden och dygsnvila finns bestämmelser i både arbetstidslagen (1982:673), EU-direktivet 2003/88/EG samt i kollektivavtal. I 13 § 1 st. arbetstidslagen stadgas att alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar. Från denna bestämmelse får avvikelser göras enligt kollektivavtal (3 § 1 st. arbetstidslagen). Kollektivavtalet får dock inte innebära mindre förmånliga villkor för arbetstagarna än de minimikrav som uppställs i direktivet (3 § 4 st. arbetstidslagen). Enligt artikel 3 i direktivet gäller samma krav på dygnsvila som enligt 13 § arbetstidslagen, dvs. en arbetstagare ska ha rätt till minst elva timmars sammanhängande dygnsvila under varje period om tjugofyra timmar. Dock är det möjligt att, enligt artikel 18 i direktivet, i kollektivavtal göra avvikelser från regeln om elva timmars sammanhängande dygnsvila under förutsättning att arbetstagaren istället beviljas motsvarande kompensationsledighet eller, om det inte är möjligt, ges "lämpligt skydd". Enligt vissa kollektivavtal medges en dygnsvila om nio timmar under förutsättning att den genomsnittliga dygnsvilan under en viss beräkningsperiod uppgår till minst elva timmar för varje period om tjugofyra timmar. Vilken beräkningsperiod som tillämpas framgår då av det aktuella kollektivavtalet. På Visions hemsida finns information om vad som gäller för just dig efter att du har klickat dig fram till rätt avtalsområde (www.vision.se). Eftersom ni kliver av ert arbetspass kl 7.15 innebär kravet på dygnsvila att de möten ni blir inkallade till måste ligga relativt sent för att inte inkräkta på er dygnsvila. Enligt 13 § 1 st. arbetstidslagen får avsteg från dygnsvilan göras tillfälligt om något som arbetsgivaren inte kunnat förutse har inträffat, och arbetstagaren måste då istället ges motsvarande kompensationsledighet. Om mötena innebär inskränkningar i er dygnsvila måste de alltså för det första endast inträffa enstaka gånger och för det andra bero på något som arbetsgivaren inte kunnat förutse för att det ska vara okej. Dessutom ska ni arbetstagare då beviljas kompensationsledighet. Länk till arbetstidslagen: https://lagen.nu/1982:673 Länk till direktivet (pdf-fil): http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2003:299:0009:0019:sv:PDF Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare