Är ett testamente giltigt när det skrivits under påverkan av narkotiska läkemedel?

Är ett testamente giltigt,när det skrivits under påverkan av narkotiska läkemedel såsom morfin o metadon samt ångestdämpande och cellgifter? Kan man då anse att denna person är vid fullt förstånd?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga till Lawline! Regler om testamentes ogiltighet återfinns i 13 kap. Ärvdabalken (ÄB) se https://lagen.nu/1958:637. Av 13 kap. 2 § ÄB framgår att ett testamente inte är giltigt om det upprättats under påverkan av en psykisk störning. Psykisk störning täcker in både permanenta och tillfälliga tillstånd. Det man vill säkerhetsställa och skydda är att personens egen vilja riskerar att inte komma till uttryck. Er fråga har bl.a. aktualiserats i Högsta Domstolens dom NJA 1963 s. 526. När den sjuke skrev upprättade testamentet befann sig den sjuke i ett utpräglat fysiskt svaghetstillstånd och hennes psykiska reaktionsförmåga var höggradigt nedsatt. Hon var visserligen medveten om att det var ett testamente som skulle upprättas, men var inte i stånd att uttrycka egna önskemål om kvarlåtenskapens fördelning och testamentets närmare utformning i övrigt. Det måste det antagas, den sjuke då hon undertecknade testamentshandlingen, inte var medveten om innehållet i testamentet. Testamentet är följaktligen, såvitt angår nämnda förordnande, icke gällande. Det beror alltså på om den sjuke är medveten om testamentets närmare utformning och om det med säkerhet kan sägas att personens egna vilja har kommit till uttryck i testamentet.
Amanda RasmussonRådgivare