Hyresrätt vid ny fastighetsägare

Hej, Jag flyttade in i en lagenhet den 15/10 2012, dagen efter inflytt , delgav mig agaren att hela fastigheten var till forsaljning , aven att den var nara till excutiv forsaljning , detta blev som ett slag under baltet da jag sett framemot att fa bo har i sverige efter lang tids boende utomlands , det kanns valdigt osakert , har inte agaren skyldighet att delge mig detta innan inflytt , da deras kontakt med maklare tagits innan jag flyttat in .. ? Vore valdigt tacksam for svar. MVH Annika Terborn

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Enligt 7 kap 13 § jordabalken gäller en hyresrätt även mot ny ägare om det finns skriftligt avtal och tillträde skett innan fastighetsöverlåtelsen. Eftersom du skriver att du flyttat in har du tillträtt lägenheten, så om du också har ett skriftligt kontrakt så behåller du hyresrätten på samma villkor som innan. Du har enligt jordabalken 12 kap 2 § rätt att begära skriftligt kontrakt om det inte finns. Eftersom du som hyresgäst har ett så starkt skydd vid fastighetens försäljning finns det inte heller någon särskild informationsplikt gentemot dig avseende dessa förhållanden.
Peter HamneboRådgivare