Gemensam vårdnad, den ene föräldern bestämmer utan medgivande av den andre

Hej, Jag ligger just nu i skillsmässa, det hela är spänt och ganska besvärligt. Jag flyttade ut, och då jag sa att jag skulle försörja henne tills skillsmässan går igenom så har jag inte råd till egen bostad ännu. Pga detta så låter jag barnen bo kvar i huset med mamman. Jag har alltid varit den som tagit hand om och ansvarat för barnen på kvällar och nätter samt helger. Så när jag tog ut skillsmässan så sa jag att jag ville fortsätta så, och att hon då kunde sova hos hennes föräldrar. Detta gick hon med på, men efter en stund så sa hon att hon inte ville att jag skulle natta dem längre (detta trots att vår son flera gånger ber om det)...hon säger då inför honom att "pappa ska åka hem till sig". Hon har också sagt att hon inte vill att jag tar med dem någon stanns på helgen längre inte till lekland eller till farmor, jag får bara träffa dem hemma i huset, och hon är i närheten. Det känns mest som att hon använder barnen som ett medel emot mig, och jag vet inte hur jag ska lösa det utan en öppen konflikt inför barnen. Vilka rättigheter har jag egentligen och vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har ni gemensam vårdnad om barnen och har begärt skilsmässa men denna har ännu inte "gått igenom" p.g.a. betänketiden då det finns barn inblandade. Då ni har gemensam vårdnad om barnen ska ni båda två gemensamt bestämma i frågor som rör barnen, ex. var de ska bo, hur och i vilken omfattning barnen ska träffa den förälder de inte bor med osv. Detta ska alltså vara gemensamma beslut fattade av er båda- mamman har alltså inte rätt att fatta alla baslut utan du har lika stor rätt att bestämma som hon. Du vill undvika en konflikt inför barnen- något jag har stor förståelse för och något som säkerligen är önskvärt. Dock så verkar den muntliga överenskommelsen du och mamman gjort inte fungera då mamman bryter mot denna varför behov kan finnas av en skriftlig överenskommelse gällande var barnen ska bo tills dess skilsmässan är färdig. I samband med skilsmässan kommer också en diskussion uppkomma gällande var barnen ska bo och hur vårdnaden ska se ut framöver, frågor som kan vara bra att redan nu diskutera och tänka över. Det kan därmed vara en idé att ta kontakt med en familjejurist eller någon annan kunnig utomstående person som kan hjälpa er att komma överens om hur ni vill att er och barnens relation och situation ska se ut fram till skilsmässan är färdig och även hur den ska se ut efteråt. På detta vis kan du och barnens mamma ses utan att barnen är med och med hjälp av en tredje person komma fram till en skriftlig överenskommelse om hur ni vill ha det, vad ni tror är bäst för barnen osv. Då en skriftlig överenskommelse eller avtal finns blir det också lättare att kräva sina rättigheter då ord inte längre står mot ord utan båda parterna har samma skriftliga dokument att utgå från. Hoppas detta hjälper dig vidare. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare