Sammanblandning av egendomsslag

Kan ärvda pengar med testamente att vara enskild egendom i någon form övergå till giftorättsgods. Hur särredovisat skall arvet vara under äktenskapstiden.

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar din fråga som att du undrar om dina pengar, som utgör enskild egendom genom villkor i testamente, kan, genom en sammanblandning med giftorättsgods, förlora sin karaktär som enskild egendom. Svaret är ja. Högsta domstolen har prövat frågan i ett mål från 1992 där dem kom fram till följande. I det aktuella fallet hade ena maken satt in bankmedel, som utgjorde enskild egendom, på ett bankkonto där han och hans fru förvarade bankmedel som utgjorde redas gemensamma giftorättsgods. Emellertid omvandlas inte den enskilda egendomen automatiskt till giftorättsgods vid sammanblandningen. Högsta domstolen sa att, den delen av bankmedlet som utgjorde makens enskilda egendom borde kunna förbli dennes enskilda egendom så länge makarna, genom bokföring eller på annat sätt sinsemellan håller de olika egendomsslagen isär. Att döma av ovanstående rättsfall torde det avgörande för om den enskilda egendomen förlorar sin karakrär så som sådan inte vara sammanblandningen i sig, utan om man kan visa att egendomsslagen hålls isär. Mitt bästa tips till dig, med tanken på att det för övrigt inte finns någon tydlig generell reglering i frågan, är att hålla isär pengarna från ditt eller ert gemensamma giftorättsgods. Det aktuella rättsfallet heter: NJA 1992 s. 773 Har du några ytterligare funderingar är du givetvis välkommen att ställa en ny fråga! Med vänliga hälsningar,
Joel Sandin PerssonRådgivare