Säljarens upplysningsplikt vid bostadsrättsförsäljning

Sålde en bostadsrätt. Har jag haft skyldighet att upplysa köparen om om pågåenge åtgärder i lägenheten, extra luftventtilation efter radonmätningar som visade värden strax under tillåtna gränser.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Som svar på din fråga kan man till en början konstatera att säljare inte har en generell upplysningsplikt. Du som säljare ansvarar bland annat inte för fel som köparen borde ha förväntat sig med hänsyn till bostadsrättens ålder, pris, skick och användning. Dessutom svarar du inte för fel som köparen själv borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning av bostadsrätten, då köparen har en undersökningsplikt. Denna undersökningsplikt skärps dessutom om det finns skäl för köparen att misstänka fel. Säljaren ansvarar däremot för så kallade dolda fel, d.v.s. sådana fel som köparen inte skulle kunna upptäckt vid en besiktning. Dessutom är säljaren skyldig att upplysa köparen om väsentliga fel som säljaren känt till och köparen kunnat räkna med att bli upplyst om. I ditt fall är det alltså relevant att veta om köparen själv skulle kunna upptäckt att åtgärderna behöver företas eller om det fanns något som tydde på detta. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare