FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/11/2012

Bodelning vid skilsmässa

Bodelning /lön/aktiebolag Hej, jag ligger i skilsmässan. Bakgrund är att vi gifter 10 år, ingen giftförord, och har varken gemensamma bankkonto eller stor inköp till hushåll. Vi delar gemensam kostnader och ansvar för egen skulder i vardagar. Mina tillgång är bara min lön(hel tid) och en enskild firma(negativ resultat). Nu tycker han att han har rätt till halv av mina lön/sparande, medan jag tycket att det är egendom, vem har rätt? Måste jag redovisa honom hur jag använder min lön efter räkning innan och under betänketid? Min man äger ett hus innan giftermål och är egen företagare till ett 100% aktiebolag. Huset är hög belånad båda i hans privat namn och till aktiebolag, och han sparade en del av hans lön i företag under flera år. Jag är inte vara med i bolag. Nu går företag dåligt och han tycker att jag har ”rätt” till häften av aktiebolag och skulle betala del skulder.(fast han tyckte bolag hade ingenting med mig att göra när det gick bra). Har jag verkligen ansvar för hans skulder för huset och aktiebolag? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Grundtanken vid en skilsmässa, utan äktenskapsförord, är att man delar lika på all egendom som utgör giftorättsgods. Vid äktenskapsskillnad utför man en bodelning. Denna görs genom att man först räknar ihop en makes samlade tillgångar och sen drar av dennes skulder från dessa. Efter det räknar man ihop summorna och delar sedan lika. Angående dina sparanden utgör dessa giftorättsgods och ska därför ingå i bodelningen. Ifall du har skulder på grund av din enskilda firma kan dessa dras av mot giftorättsgodset. Detta är positivt då du då har färre tillgångar och således måste dela med dig av mindre. Då makar alltid själva råder över sina tillgångar har du aldrig en skyldighet att redovisa för dessa, varken under äktenskapet eller under betänketiden. Den lön som du fått innan betänketiden börjat löpa utgör dock giftorättsgods och ska därför delas lika. Lönen du får efter att talan om äktenskapsskillnad väckts och betänketiden börjat löpa utgör dock inte giftorättsgods och ska därför inte delas på. Huvudregeln för skulder är att varje make själv svarar för sina skulder. Du har alltså inget som helst ansvar för att betala hälften av hans skulder. Dessa kommer dock tyvärr att påverka bodelningen då han har rätt att räkna bort sina skulder från sina tillgångar och han därigenom kommer ha mindre, eller i värsta fall inget, giftorättsgods att dela på. Om din före detta makes ekonomiska situation är så dålig att han har blivit försatt i konkurs så måste man inte genomföra en bodelning och vardera make får behålla sitt giftorättsgods. Hoppas svaret var till hjälp! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare