Ändring av gemensamt testamente

När min mamma dog fanns det ett testamente som är upptagit i bouppteckningen efter henne att när både hon och hennes man som avled nu i juli var döda skulle deras tillgångar delas lika mellan hennes o hans barn.nu har han skrivit ett nytt testamente 2008 men det andra måste väl gälla att vi får 50 procent som det står i deras gemensamma....han kan väl inte ta bort detta helt så vi inte får vår del....vad han gör med sina 50 kan vi ju inte göra något åt

Lawline svarar

Hej! Efter att din mamma gått bort kan din mammas make ändra sina egna förpliktelser enligt testamentet, dock kan han inte ändra din mammas del av testamentet genom att testamentera bort hennes kvarlåtenskap. Beroende på hur egendomsförhållandena sett ut när din mamma avled finns två möjliga scenarier. Förutsatt det det inte fanns något äktenskapsförord mellan din mamma och hennes make ska vid hennes död en bodelning ha gjorts, 9:1 Äktenskapsbalken, innebärande att hälften av deras totala egendom tillfallit maken och den andra hälften utgjort din mammas kvarlåtenskap, 11:3 Äktenskapsbalken. Din mammas kvarlåtenskap har genom testamente tillfallit hennes make. Den bör dock, enligt min tolkning, ha tillfallit hennes make med fri förfoganderätt, då er mamma önskat att ni ska utfå hennes kvarlåtenskap i efterarv. Det innebär att din mammas make inte kan testamentera bort den andel som ni ska utfå i efterarv, 3:2 Ärvdabalken. Ni har således rätt till 50 % av egendomen vid er mammas makes dödsfall. Om det däremot förelegat ett äktenskapsförord blir följden en annan, i vart fall om er mamma varit den fattigare parten. Säg till exempel att er mammas make vid bodelningen vid er mammas dödsfall på grund av äktenskapsförordet fått 70 % av den totala egendomen, och er mammas kvarlåtenskap endast utgjort 30 %. Även om er mammas make inte kan ändra er mammas del av testamentet kan han ändå ändå ändra sina egna förpliktelser enligt testamentet. Han kan då efter er mammas död genom nytt testamente förfoga över de 70 % som tillhör honom. De 30 % som tillhört er mammas ska dock tillfalla er i efterarv enligt 3:2 Ärvdabalken. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare