Bindande avtal trots avsaknad av kontrakt?

Hej, Jag fick via en gammal bekant tillgång till en lägenhet i vilken jag nu bor med min sambo. Min bekants far är vän med ägaren av fastighetsbolaget och skulle ordna med hyresavtalet direkt med honom. Det har nu gått drygt 4 månader och jag har fortfarande inget kontrakt. Kan gå vidare med detta utan att riskera att bli av med lägenheten? Har jag någon rätt på min sida utan kontrakt?

Lawline svarar

Hej Johannes, tack för att du har vänt dig till Lawline. För hyresavtal finns inget formkrav och ett muntligt avtal är lika juridiskt bindande som ett skriftligt, se Jordabalken kap 12 2§. Däremot bör observeras att enligt jordabalken 12 kap. 2 §, skall ett hyresavtal upprättas skriftligen om hyresvärden eller hyresgästen begär det. Frågor om när ett hyresavtal skall anses ha ingåtts regleras dock inte särskilt utan bestäms av de regler som gäller för avtal i allmänhet.(Ett avtal ingås mellan två parter enligt anbud-accept-modellen, dvs. en person ger ett anbud. Motparten kan då antingen acceptera eller avböja. Tackar man ja till anbudet har man accepterat detta. När både anbud och accept har ägt rum föreligger ett bindande avtal.) Är ett avtal slutet mellan avtalsparterna så gäller därmed vad parterna kommit överens om, det som är avtalat. Anledningen till att det nästan alltid skrivs hyreskontrakt i skriftlig form är ur bevissynpunkt, då ett muntligt bindande kontrakt är väldigt svårt att bevisa om en tvist skulle uppstå. Då jag utgår från att ni ingått ett muntligt avtal gällande lägenheten är detta således ett bindande avtal, vilket kom till stånd genom er muntliga överrenskommelse. Det är dock viktigt att vara medveten om att det är den som påstår att avtal har ingåtts som har bevisbördan härför. Länk Jordabalken kap 12 (Hyreslagen): https://lagen.nu/1970:994#K12 Hoppas att mitt svar hjälpte dig, annars är du välkommen att höra av dig igen. Med vänlig hälsning
Josefin AjemarkRådgivare