FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/11/2012

Från vilken tidpunkt ett arv ska ingå i bodelningen och faderskapets betydelse för arvsrätten

Ett gift par skiljer sig. Makens pappa X dör innan brytpunkten dvs dagen för ansökan om skilsmässa.(Det är vid denna tidpunkt inte fastställt att maken är avkomling till X) Fastställandet av maken som avkomling till hans avlidne pappa görs efter brytpunkten. Innebär det att makens arv efter sin pappa inte ska ingå som giftorättsgods i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Makars egendomsförhållanden regleras i Äktenskapsbalken 7 kap och framåt. Se https://lagen.nu/1987:230. Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena vid tidpunkten för att talan om äktenskapsskillnad väcktes, det vill säga den dag då ansökan eller stämningen kommer in till tingsrätten. Tillgångar som tillkommer efter den kritiska tidpunkten, till exempel ett arv, ska inte beaktas i bodelningen se 9 kap 2§. I det fall du beskriver är rättsläget dock betydligt mer oklart. En utgångspunkt inom arvsrätten är att rätten till andel i kvarlåtenskap uppkommer genom arvlåtarens död och inte genom själva arvskiftet. Som bröstarvinge har maken alltså rätt till sin andel i boet redan från faderns död. Inom familjerätten är det ibland också meningsfullt att skilja mellan biologiskt och rättsligt faderskap. Arvsrätten i 2 kap Äktenskapsbalken grundar sig på det _biologiska_ släktskapet. Fastställande av faderskap enligt 1 kap Föräldrabalken handlar om hur du fastställer en _rättslig_ fader. Att faderskapet inte är fastställt vid tidpunkten för dödsfallet bör alltså inte inverka på arvsrätten. Se Grauers, Folke Ekonomisk familjerätt s.226-227. Med tanke på att det ovan anförda och på att arvet skulle ha ingått i bodelningen om faderskapet hade varit fastställt innan den kritiska punkten så finner jag det troligt att arvet ska anses ingå i bodelningen (under förutsättning att det är giftorättsgods vilket det inte nödvändigtvis behöver vara). Mig veterligen så har det dock aldrig prövats i domstol. Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare