Sambobodelning

Hej! Har separerat från min sambo efter 1år o 4mån förhållande. Vi har bott i min hyresrätt. Ja har betalt alla räkningar dvs hyra, el, bensin, internet, boxer, försäkringar etc. Vi har delat lika på matinköp. Min sambo har köpt en hel del möbler o annat till hemmet men långt ifrån allt. Har min sambo rätt till mer saker vid bodelning än mig pga den korta tid vi varit tillsammans? Ja har en kreditkortsskuld för saker vi gjort gemensamt, klädinköp, heminredning osv. Vi kom överens om att vi skulle dela på skulden innan den togs. Nu när vi ska separera vägrar min sambo hjälpa till med betalningen. Kan ja kräva att min sambo är med o betalar eller är ja körd? Min sambo har bott i min hyresrätt i 3mån efter separationen medans ja bott på annat ställe. Sambon vägrar betala hyra, el el internetkostnad. Är detta något ja kan kräva att min sambo betalar eller är ja körd? Vi hade en muntlig överenskommelse att sambon skulle betala. En sista fråga. Min sambo har tagit gemensamma saker från lägenheten innan bodelningen är gjord. Hur bär ja mig åt för att få rätsida på det?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Den lag som gäller för dig är Sambolagen, den gäller även för relativt korta förhållanden, det har i rättsfall bedömts tillräckligt med ett par veckor. Då ni inte har skrivit något avtal reglerar den hur ni ska bodela. Enligt 8 § denna lag ska då alla samboegendom delas, jämt och rättvist, mellan er. Den egendom som klassificeras som samboegendom är bostad och bohag, då ni hade en hyresrätt är det alltså bara bohaget, dvs. möblerna som ska delas. Detta ska göras helt jämt, ni har rätt till samma värde. Det finns vissa undantag och det är om det finns egendom som man ärvt med villkor att det ska vara personens enskilda. Vad gäller dina skulder ska dessa enligt sambolagen avräknas *innan* samboegendomen delas, det innebär alltså att bodelningsmannen kommer räkna samman värdet av all egendom, sen kommer skulderna dras av och sen kommer egendomen att delas lika. Värdet av sakerna räknas från den dag ni separerat, det spelar alltså ingen roll att din sambo tagit saker redan, dessa ska också räknas som samboegendom. I vissa fall har den andra sambon rätt att överta hyresrätten, detta gäller särksilt om ni har barn och den ena sambon bor kvar med dessa, i andra fall krävs synnerliga skäl, det ska alltså finnas något mycket allvarligt tungt vägande skäl för att din sambo ska ha rätt att bo kvar i din hyresrätt. Det är svårt att svara på din fråga om vad du ska göra då han inte betalar, det du kan göra är väl helt enkelt att be denne flytta ut om han/hon vägrar betala, om denne inte gör det kan du få hjälp med avhysning från kronofogden. Om du inte är intresserad av att ha kvar hyresrätten själv kan du ju helt enkelt säga upp den så att du inte längre står på räkningarna. Hoppas detta varit till hjälp, återkom gärna om du hade fler frågor, MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare