FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/11/2012

Arbetsgivarens ansvar vid kränkande särbehandling

Hej Anta att jag arbetar som tjänsteman i en Kommun. Jag upplever att jag är utsatt för mobbing av min chef. Jag anmäler detta till min arbetsgivare, jag vänder mig till personalavdelningen och gör en anmälan om kränkande särbehandling. Vad kan jag förvänta mig att arbetsgivaren gör nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Din arbetsgivare är skyldig att utreda omständigheterna kring din anmälan. Om utredningen visar att du blivit utsatt för kränkande särbehandling så är arbetsgivaren skyldig att vidta åtgärder för att komma till rätta med problemen. Vilka åtgärder arbetsgivaren är skyldig att vidta är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. I första hand rör det sig om tillsägelser och uppmaningar, men det kan även bli aktuellt med varningar eller uppmaningar. Som en yttersta åtgärd kvarstår uppsägning. Hoppas du fått svar på din fråga! Vänligen,
okänd okändRådgivare