Rätt till medlemskap vid upplåtelse av bostadsrätt för juridisk person.

Önskar hjälp med att tolka 2 kap 3-4 §§ BRL: Får en bostadsrättsförening neka medlemskap till juridisk person även om lägenheterna är avsedda för fritidsändamål? I föreningens stadgar står "Annan juridisk person eller landsting som förvärvat bostadsrätt till bostadslägenhet får vägras medlemskap"

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om medlemskap i bostadsrättsförening finns som sagt i 2 kap. bostadsrättslagen (1991:614)(BRL). I 2 kap 1 § BRL stadgas att fråga om att anta en medlem i en bostadsrättsförening avgörs av föreningens styrelse utifrån de villkor för medlemskap som anges i föreningens stadgar och 2 kap i BRL. I 2 kap 2 § BRL exemplifieras olika stadgevillkor som är utan verkan. I ditt fall blir precis som du kommit fram till, 2 kap 3-4 §§ tillämpliga då det är ifråga om en juridiska person som vill erhålla medlemskap. 2 kap 3 § BRL lyder: Den som en bostadsrätt har övergått till får inte vägras inträde i föreningen, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i stadgarna är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta honom som bostadsrättshavare. För vissa särskilda fall av övergång gäller 4-7 §§. I 2 kap 3 § BRL anges huvudregeln för medlemskap vid övergång av bostadsrätt. Det första rekvisitet som skall vara uppfyllt innebär att den som ansöker om medlemskap ska uppfylla bostadsrättsföreningens villkor. Dessa villkor ska vara godkända vilket innebär att de inte upptas i 2 §. Andra rekvisitet som ska vara uppfyllt är att föreningen skäligen bör godta honom som bostadsrättshavare. Där granskas förvärvarens personliga kvalifikationer och förmåga att fullgöra sina ekonomiska förpliktelser gentemot föreningen ska ligga till grund för bedömningen. Men så anges i paragrafens sista mening att för vissa särskilda fall av övergång gäller 4-7 §§. Alltså specialregler som går före huvudregeln i 3 §. I ert fall är det 4 § som blir tillämplig den reglerar medlemskap för juridiska personer. 2 kap 4 § lyder: En juridisk person som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet, som inte är avsedd för fritidsändamål, får vägras inträde i föreningen även om de i 3 § angivna förutsättningarna för medlemskap är uppfyllda. En kommun eller ett landsting som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet får inte vägras inträde i föreningen. Innebörden av bestämmelsen i första stycket är att styrelsen fritt kan vägra en juridisk person inträde i föreningen, om den juridiska personen har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet som inte är avsedd för fritidsändamål. Att bostadsrätten är upplåten för fritidsändamål torde framgå av stadgarna eller det sätt på vilken föreningen bedrivs. Lägenheten ska helt oberoende av den juridiska personens särskilda avsikter vara avsedd för fritidsändamål. Alltså kan föreningen fritt vägra dig medlemskap ifall bostadslägenheten är avsedd för permanentbruk. I ditt fall har du angett att i den aktuella bostadsrättsföreningens stadgar så anges "Annan juridisk person eller landsting som förvärvat bostadsrätt till bostadslägenhet får vägras medlemskap”. Bostadsrättsföreningen har rätt att neka dig medlemskap om bostadsrätten inte är upplåten för fritidsändamål. Men om lägenheterna är avsedda för fritidsändamål torde föreningen inte kunna neka dig medlemskap, även om föreningens stadgar uttrycker att föreningen kan neka dig medlemskap. Vad du bör göra är att kolla upp är vad som står i föreningens stadgar avseende permanentbruk och fritidsändamål. Det torde dock vara svårt att bevisa att föreningen har lägenheter avsedda för fritidsändamål om det inte uttryckligen angivs i föreningens stadgar. Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare