FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/10/2012

Tvångsförsäljning av samägd fastighet

Tre personer har två fritidsfstigheter tillsammans, ingen av personerna vill bruka fastigheterna. Två vill sälja eller överlåta till den tredje. Person nr tre vill varken ta emot som gåva, köpa ut de andra eller sälja, hur kan man gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Då tre personer innehar fastigheten med samägande rätt blir Lagen (1904:48 s. 1) om samäganderätt tillämplig. Huvudregeln är att samtliga delägare måste ge sitt samtycke till försäljning av fastigheten. Det finns dock ett undantag i 6 § för de fall man inte är överens. Enligt bestämmelsen kan en delägare ansöka till tingsrätten om att fastigheten ska säljas på auktion även fast övriga delägare inte vill delta. I detta fall så säljs hela fastigheten. Uppskov av tvångsförsäljning kan dock ske om en delägare visar "synnerliga skäl" . Synnerliga skäl kan exempelvis vara sociala förhållanden. Du kan läsa mer här: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare