Uppsägningstid och visning

Hej, Jag har hyrt ut vår bostadsrätt under 12 månader men hyresgästen har nu sagt upp avtalet. I avtalet står det att vi har 3 månaders uppsägningstid. Han sa upp lägenheten den 1 september, när ska sista betalning göras? Räknas det från sista dagen i den månaden? Och har vi någon rätt att ta dit mäklare och hålla visning under uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det beror på vad ni har kommit överens om i hyresavtalet. Om ni med tre månader menar prick tre eller om det är tre hela månader efter uppsägningen. Om det är prick tre månader som gäller, så ska din hyresgäst betala fram till 1 december. Är det tre hela månader från det att uppsägningen sker så ska din hyresgäst betala fram till 31 december. Att jag inte kan svara exakt beror på att jordabalkens (JB https://lagen.nu/1970:994) tolfte kapitel (även kallat "hyreslagen"), som reglerar hyresfrågor är dispositiv. Det innebär att hyresvärd och hyresgäst själva kan avtala om en annan reglering än den som hyreslagen stadgar. Frågan blir alltså vad ni avsåg skulle gälla när hyresavtalet skrevs. Angående din andra fråga så hittar jag inga klara svar i lagen. Jag skulle därför rekommendera dig att ta kontakt med en mäklare för att höra dig för, de har säkert koll på vad de får och inte får göra. Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare