FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/10/2012

Ofullständig uppsägning

Företaget som sade upp mig skickade en uppsägning med email och den saknade möjlighet till återanställning och hur jag skulle agera vid en ogiltigförklaring. Har påpekat detta för företaget men han ignorerar och besvarar inte mitt krav på en ny uppsägning med ovan nämnda krav. Vad kan jag göra.

Lawline svarar

Hej! En uppsägning ska vara skriftlig och ska innehåll just det du beskriver, hur man ska gå tillväga för att ogiltigförklara uppsägningen och hur man begär skadestånd på grund av den. Det ska även framgå om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning. Detta stadgas i 8§ lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80. Att arbetsgivaren inte beaktar detta medför dock inte att uppsägningen är ogiltig, han begår dock ett avtalsbrott och kan med anledning av det bli skadeståndsskyldig. Detta framgår av 38§ LAS. Du kan således väcka talan om skadestånd i domstol, antingen själv eller genom ditt fackförbund om du är fackligt ansluten och fackförbundet vill företräda dig i denna fråga. Om din arbetsgivare skulle förbise din eventuella företrädesrätt till återanställning så är det även ett avtalsbrott som gör arbetsgivaren skadeståndsskyldig. I första hand bör du dock återigen vända dig till din tidigare arbetsgivare och framställa dina krav. En domstolsprocess kan vara krävande och om det går att lösa utan att väcka talan är det givetvis att föredra. Vänligen,
okänd okändRådgivare