FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/10/2012

Skriftlighetskrav enligt 10a § Lag (1991:1047) om sjuklön

Jag skulle vilja tillägga på detta svar eftersom jag tyckte det var väldigt märkligt..jag betalar mitt internetabbonnemang privat jag har ej skrivit på något avtal med arbetsgivaren att jag kan nås via mail..och skriftligt ska väl vara via ett brev som undertecknas inte bara via tangentbordet ? Hej jag undrar om ett krav på sjukintyg från första dagen..när det krävs in ska det ju vara skriftligt har jag läst mig till kan arbetsgivaren då skicka mail till min privata hotmail och kräva utav mig att jag ska läsa min hotmail samt svara..jag har ingen överrenskommelse med min arbetsgivare om detta Svar Arbetsgivaren har en laglig rätt att kräva sjukintyg från första dagen om särskilda skäl för detta föreligger och arbetstagaren måste lämna ett sådant om inte godtagbara skäl föreligger för tt inte göra det enligt lag om sjuklön (https://lagen.nu/1991:1047). Att skicka ett mail bör uppfylla kravet på skriftlighet. Eventuellt kan det anses försvarligt att inte läsa sin mail varje dag, om det dock är den mail man använder privat kan troligtvis inte mer än högst någon dag anses försvarligt. Om det dessutom kan förväntas att ett sådant krav kommer att komma från arbetsgivaren bör man inte kunna undvika att behöva lämna in ett sådant genom att inte läsa sin mail ens första dagen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! *"Särskilda skäl" enligt 10a§* Till att börja med kan konstateras att din arbetsgivare måste ha "särskilda skäl för att ha rätt att kräva sjukintyg från första dagen. Exempel på sådana särskilda skäl är enligt lagens förarbeten såväl då det finns speciella rehabiliteringssynpunkter att beakta som när kontrollsynpunkter talar för tidigareläggning av kravet på intyg. Ett exempel på när förutsättningarna för tidigareläggning kan tänkas vara uppfyllda är att arbetstagaren har många korta sjukdomsfall under en begränsad tid utan att ha haft kontakt med läkare och utan att det har framkommit något som tyder på att han eller hon lider av någon kronisk sjukdom eller liknande (se prop. 1990/91:181 s. 76). Om inte ditt fall uppfyller förutsättningarna för "särskilda skäl" har inte din arbetsgivare rätt att kräva av dig att du inhämtar ett sjukintyg. *Kravet på skriftlighet* Vad gäller skriftlighetskravet verkar det inte ha diskuterats närmare i lagmotiven. Dessa ger endast uttryck för att kravet i sig måste uppfyllas för att en begäran enligt 10a § skall vara giltig. Normalt sett ingår i skriftlighetskravet åtminstone två obligatoriska moment: Det ena är att handlingen skall vara undertecknad och det andra är att denna skall överlämnas till rätt person. Det torde inte utgöra något hinder att betrakta ett mail som skriftligt såtillvida det uppfyller de båda kraven ovan. *Slutsats* Jag kan inte, i relevant lagstiftning och förarbeten, finna något självklart svar på din fråga. En mailadress har inte samma karaktär av offentlighet som en folkbokföringsadress. Det troliga och rimliga är därför att kravet på skriftlighet får anses uppfyllt endast om du själv angett mailadressen för din arbetsgivare såsom kontaktadress. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare