Ogiltigförklaring av testamente och fullmakt som ingåtts under psykisk störning

Min pappa led av svår demens de sista tre åren, under den tiden lyckades min syster få tre fullmakter påskriva utan att pappa vet vad han skrev på. Dessa gav henne möjlighet att fritt förfoga över allt pappa ägde. Hon har sålt hans hus,lösöre och värdpapper (detta av ett stort värde.)När pappa avled i augusti, tog hon komandot över hela situationen, jag har bett att få redovisning av allt hon gjort, men hon vägrar med hänvisning till att hon ska ärva allt.för några veckor sedan fick jag ett rek som innehöll ett testamente, där det står att min syster ska ärva allt, skulle min syster ocks vara avliden, ska hennes barn ärva på samma vilkor och om jag skulle utkräva min laglott så ska den bara bestå av kontanter. Testamentet är bevittnat av testamentestagarens dotters man och sonhustru. Är hennes agerande lagligt? Testamentet är troligen inte äkta. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Fullmakterna Om din pappa led av svår demens när han skrev på fullmakterna så kan de ogiltigförklaras med stöd av antingen Lag (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av psykisk störning eller Avtalslagen 33§. Detta har till följd att de olika avtalen som din syster ingått som fullmäktig kan fås att gå tillbaka och hon kan bli ersättningsskyldig för skada mot de tredjemän hon ingått avtal med Avtalslagen 25§ se https://lagen.nu/1924:323 och https://lagen.nu/1915:218. Testamentet Vid frågor om arvskiften och testamenten så är Ärvdabalken tillämplig se https://lagen.nu/1958:637. Som såkallad bröstarvinge så har du mycket riktigt rätt till din laglott oavsett vad testamentet säger. Laglotten är hälften av din arvslott 7 kap 1§. För att kräva ut din laglott måste du begära jämkning av testamentet senast sex månader efter att det har delgivits dig 7 kap 3§. Vad gäller testamentet i sig så låter det som att det sannolikt är ogiltigt. Om det är förfalskat så är det ej upprättat i laga form och är därmed ogiltigt 13 kap 1§. Ett testamente får inte heller upprättas under påverkan av psykisk störning vilket innebär att även om det är din pappa som har skrivit på testamentet så är det inte gällande 13 kap 2§. Tänk på att även här måste du väcka talan inom sex månader för att inte förlora din talerätt 14 kap 5§. Vad gäller frågan om hennes agerande är lagligt eller inte så är det brottsligt att förfalska ett testamente enligt Brottsbalken 14 kap 1§ och det kan leda till fängelse. Jag tycker att det här låter allvarligt och jag råder dig att omgående anlita ett juridiskt ombud. Tänk på att du måste agera snabbt så att du inte försitter sexmånadersfristen. Eftersom du verkar ha blivit delgiven i augusti så kommer din talerätt alltså att försvinna i februari 2013. Med Vänliga Hälsningar
Pierre OlssonRådgivare