arv och testamente

Hej, vi har har hittat följande förslag till testamente för två makar som var för sig har barn i tidigare äktenskap, men inga gemensamma barn. Vi undrar dock om vi kan vara säkra på att barnen till den först avlidne har full rätt att få ut resterande del av sin arvslott när den andre maken avlider. "Vi, makarna A och B, förordnar härmed som vår yttersta vilja och testamente att den av oss som överlever den andre ska ha all den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt med undantag för den avlidnes barns laglotter Efter den sist avlidnes död ska kvarlåtenskapen fördelas mellan bådas våra arvingar enligt lag."

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! De svenska arvsreglerna fungerar på det sätt ni vill ordna för era barn. Barnen till den först avlidna har rätt till sin laglott vid denna tidpunkt och resten går till den efterlevande maken med fri förfoganderätt tills att denna går bort. Först då har den först avlidnes barn rätt till resterande del av arvet. Det testamente ni skrivit verkar överensstämma med dessa regler, och bör därför fungera för att åstadkomma det ni vill arvsrättsligt. Som jag ser det ser testamentet bra ut men understryker alltså endast det som faktiskt står i lagen. Det är dock bra att förtydliga vad ni verkligen genom ett testamente, vilket ni nu gjort på ett bra sätt. Se till att testamentet uppfyller de formkrav som arvsreglerna ställer på det, bland annat att det ska undertecknas av er båda och era underskrifter skall bevittnas. Det kan också vara bra att kanske skriva varsitt testamente, där innehållet framgår i bådas.
Lawline RådgivareRådgivare