FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/10/2012

Gallring av uppgifter i belastningsregister

Hej! Jag har en liten fundering kring en juridisk formulering som skulle betyda jättemycket för mig om ni ville hjälpa mig att reda ur.

Jag ligger i fasen och ska byta arbete och bli försäkringsförmedlare.

I lagen om försäkringsförmedling skall jag därför begära ut ett registeruttdrag ur mitt belastningsregister. Det är en speciell blankett som användas där endast vissa påföljder som är relevanta för arbetet som försäkringsförmedlare redogärs. Men det är en formulering som jag skulle behöva hjälp med att tyda,

3. enligt bestämmelser i lagen (2005:405) om försäkringsförmedling

där man kan läsa;

1 § Med vissa allvarliga förmögenhetsbrott eller viss allvarlig ekonomisk brottslighet enligt 2 kap. 5 § 2 lagen (2005:405) om försäkringsförmedling avses brott eller medhjälp till brott mot

1. 8, 9, 10, 11, 12, 14 eller 15 kap. brottsbalken, 2. skattebrottslagen (1971:69), 3. lagen (1985:354) om förbud mot juridiskt eller ekonomiskt biträde, eller 4. lagen (2005:377) om straff för marknadsmissbruk vid handel med finansiella instrument.

Första stycket gäller

1. om det lägsta föreskrivna straffet är fängelse, och 2. om en dom eller ett beslut meddelats eller ett strafföreläggande godkänts avseende ett sådant brott inom fem år före den dag då kontrollen i registret görs

Om man förekommer i belastningsregister under kapitel 8 i brottsbalken, dvs förmögenhetsbrott (medhjälp) där dom avkunnades för ca 7år sedan samt domen blev villkorligt i två år.

Som undantag till detta kunde man ovan läsa följande;

1. om det lägsta föreskrivna straffet är fängelse, och 2. om en dom eller ett beslut meddelats eller ett strafföreläggande godkänts avseende ett sådant brott inom fem år före den dag då kontrollen i registret görs

Eftersom jag i detta fall dömdes till villkorligt i 2 år och dom avkunnades för mer än fem år sedan bör alltså mitt belastningsregister inte påverka mitt framtida jobb som försäkringsförmedlare och mitt belastningsregister bör således vara gallrat gällande inriktining försäkringsförmedling.

Hur tolkar ni den parargarfen rent juridisk?

Gallras detta per automatik av rikspolisstyrelsen eller kommer detta på något sätt ändå stå i mitt utdrag så att framtida arbetsgivare kan ta del av detta när det handlar om försäkringsförmedling?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 17 § p 4 Lagen om belastningsregister gallras uppgifter om villkorlig dom 10 år efter domen eller beslutet, 5 år om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Så som jag förstår bestämmelsen i förordningen om försäkringsförmedling dit du hänvisar, bör en sju år gammal villkorlig dom inte utgöra ett hinder för att du ska kunna arbeta som försäkringsförmedlare, eftersom tiden räknas från det att domen _meddelats_, vilket ju var längre än fem år sedan.

Med hänvisning till vad som framgår av 17 § lagen om belastningsregister tycks dock uppgiften komma att finnas kvar i registret ytterligare 3 år (förutsatt att du var över 18 år då brottet begicks).

Även om uppgiften i registret inte utgör ett formellt hinder mot att arbeta som försäkringsförmedlare, då uppgiften är äldre än 5 år gammal, är det naturligtvis önskvärt att uppgiften inte syns alls när du visar upp registerutdraget för arbetsgivare osv. Eftersom det finns en särskild blankett för registerutdrag rörande försäkringsförmedling på polisens hemsida är det möjligt att endast de uppgifter som är relevanta för just försäkringsförmedling kommer att synas på ett sådant utdrag, dvs endast sådana uppgifter som är nyare än fem år.

Ett enkelt sätt att ta reda på om så är fallet är att beställa ett registerutdrag angående försäkringsförmedling. Blanketten hittar du här: http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Registerutdrag/442.6.pdf

För mig framstår det i varje fall som klart att den villkorliga domen, oavsett om den syns i registerutdraget eller ej, inte utgör ett hinder för att du ska kunna arbeta som försäkringsförmedlare.

Lag om belastningsregister:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare