FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/10/2012

Bindande avtal?

Ska hyra ut mitt hus. Hyresgästen har tackat ja muntligt samt via ett flertal mail(alla mail har sparats) bekräftat att den vill ha huset och att kontrakt ska skrivas. Två dagar innan kontrakt skrivning mailar hyresgästen att den ska köpa egen villa i stället. Jag tycker vi har ett avtal redan, gör denne kontraktsbrott? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej Erika, tack för att du har vänt dig till Lawline. För hyresavtal finns inget formkrav och ett muntligt avtal är lika juridiskt bindande som ett skriftligt, se Jordabalken kap 12 2§. Däremot bör observeras att enligt jordabalken 12 kap. 2 §, skall ett hyresavtal upprättas skriftligen om hyresvärden eller hyresgästen begär det. Frågor om när ett hyresavtal skall anses ha ingåtts regleras dock inte särskilt utan bestäms av de regler som gäller för avtal i allmänhet.(Ett avtal ingås mellan två parter enligt anbud-accept-modellen. En person ger ett anbud, i ditt fall om att du vill hyra ut din bostad för en viss tid. Motparten kan då antingen acceptera eller avböja. Tackar man ja till anbudet har man accepterat detta. När både anbud och accept har ägt rum föreligger ett bindande avtal.) Är ett avtal slutet mellan avtalsparterna så gäller därmed vad parterna kommit överens om, det som är avtalat. Förpliktelser enligt avtalet gäller således. Anledningen till att det nästan alltid skrivs hyreskontrakt i skriftlig form är så klart ur bevissynpunkt, då ett muntligt bindande kontrakt är väldigt svårt att bevisa om en tvist skulle uppstå. Utifrån de omständigheter som du uppger tycks ett bindande avtal ha kommit till stånd genom er muntliga överrenskommelse. Ett avtal kan även komma till stånd enbart genom e-postkorrespondens och avgörande blir således om den tilltänkta hyraren uttryckligen accepterat ett avtalsanbud genom en sk. accept. Det är viktigt att vara medveten om att det är den som påstår att avtal har ingåtts som har bevisbördan härför. Din avtalspart blir i och med avtalet juridiskt förpliktigad att betala hyra under den uppsägningstid som ni har kommit överens om, se Jordabalken 12 kap 3,4 §§. Du som hyresvärd har således rätt att kräva månadshyror av denne enligt 4 §. Om den tilltänke hyresgästen inte betalar kan du välja att rikta skadeståndsanspråk mot denne. Mitt råd till dig är dock att i första hand rikta dig till hyresgästen personligen och försöka läsa situationer som har uppstått er sinsemellan. Länk Jordabalken kap 12 (Hyreslagen): https://lagen.nu/1970:994#K12 Hoppas att mitt svar hjälpte dig, annars är du välkommen att höra av dig igen. Med vänlig hälsning
Josefin AjemarkRådgivare