Arv och gåvobrev vid överlåtelse av bostadsrätt

Angående arv och gåvobrev. Jag äger bostadsrätt som tillhör HSB föreningen. Om jag skriver testamentet till min kompis att han ska ärva bostadsrättet måste han betala något för det? Om jag skriver gåvabrevet blir det någon skillnaden? Jag undrar om min kompis måste jobba och ha bra inkomst för att ha möjlighet att ärva och bo i huset. Om man inte jobbar eller har A-kassa, så vet jag att man kan inte vara godkänd i bostadsförenningen. Hur kan jag göra på bästa sätt att min kompis ska få huset efter mig? Ska ja skriva testamentet eller gåvabrev? Jag är gift och har 2 barn.Påverkar detta min testamentet?

Lawline svarar

Hej. Till att börja med kan själva överlåtelsen av din bostadsrätt undersökas. Här finns det som sagt 2 olika val, vilka är att du antingen skriver in din bostadsrätt i ditt testamente till din vän eller skriver ett gåvobrev. Reglerna om överlåtelse av bostadsrätter finns i 6 § bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614) Där framgår att en bostadsrätt får överlåtas men att föreningen måste godkänna den som ska ta över bostadsrätten, i detta fall din vän. Om det skulle vara så att din vän inte blir godkänd finns dock risken att bostadsrätten säljs om han inte kan hitta någon köpare. Slutsatsen är alltså att du bör kunna överlåta dina bostadsrätt till din vän antingen genom testamente eller gåvobrev. Vad som du dock bör ha i åtanke när det gäller testamente är att dina barn har rätt till en laglott som gör att dina barn har rätt till hälften av din egendom. Om din bostadsrätt således utgör mer än hälften av dina samlade tillgångar vid din bortgång kommer dina barn att kunna klandra testamentet. MVH
Lawline RådgivareRådgivare