FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/10/2012

Kvarlämnad egendom

Min ex-sambo jag jag separerade sista juni 2012. Han har lämnat en stor mängd saker (möbler, säng, cykel, verktyg osv.) kvar. Jag har försökt meddela flera gånger via dels sms (skriftligt, obesvarat) och ringt (svarar inte) att han har saker han måste hämta. Vad jag ska ta mig tilll med hans saker? Har jag rätt att slänga allt på tippen? Vill inte fungera som en ofrivillig förvaringsplats.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag utgår från att det handlar om ett hus som ägs och disponeras av dig alternativt en lägenheten som ägs eller hyrs (som står på dig) och disponeras av dig, varför detta är att betrakta som kvarlämnad egendom enligt Jordabalkens (JB) Hyreslag. Hyreslagen finns i jordabalkens 12 kap. Av 27 § andra stycket stadgas att om hyresgästen har lämnat lägenheten och det finns kvar egendom som kan antas tillhöra honom och han inte inom tre månader från anmaning eller sex månader från lämnandet har hämtat egendomen, tillfaller den hyresvärden utan lösen. Se https://lagen.nu/1970:994#K12P27S1 Om din sambo lämnade/flyttade ut ur lägenheten (och kvarlämnade sakerna där) när ni separerade i slutet av juni 2012 så har det nu i slutet av oktober gått fyra månader sedan kvarlämnandet inleddes. Om det är mer än tre månader sedan som du första gången uppmanade din före detta sambo att hämta sakerna, ska de anses ha tillfallit dig utan lösen. Vilket innebär att du fritt kan disponera över dem. Men troligen behöver din sambo då även ha fått del av din uppmaning (faktiskt ha fått sms:en). Om du vill vara säker på att du inte gör fel kan du vänta ytterligare två månader (så att det gått mer än sex månader sedan din före detta sambo flyttade ut), då sakerna med säkerhet tillfaller dig om inte din före detta sambo har hämtat dem innan dess. Vänligen
Angelica HageRådgivare