Hyresvärdens underhållsskyldighet beträffande snöröjning

Hej! Kan hyresvärd tvinga äldre hyresgäster i marklägenheter att de ska klättra på stegar och tvätta sina entrétak samt att hålla dem fria från snö vintertid? Åtföljs inte detta tvång, blir vi ersättningsskyldiga den dag vi flyttar ifall taken inte är det skick, som hyresvärden önskar.... Tycker detta är ett alldeles för riskabelt krav. Kommer säkert att bli åtskilliga fall-olyckor.... I regel flyttar man ju på äldre dagar till just hyresrätt och gärna marklägenhet p.g.a. att man inte orkar sköta ett hus.... Tacksam om jag får er syn på detta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Enligt 12 kap 15 § jordabalken gäller att hyresvärden under hyrestiden ska hålla lägenheten i sådant skick som anges i 9 §, vilket innebär att hyresvärden på tillträdesdagen, om inte bättre skick har avtalats, ska tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Avtal får dock träffas om att lägenheten ska vara i sämre skick, om upplåtelsen avser en bostadslägenhet för fritidsändamål eller en lokal eller hyresavtalet innehåller en förhandlingsklausul som innehåller bestämmelser om lägenhetens skick, vilka stämmer överens med hyresförhandlingslagen. Utöver detta gäller att om lägenheten helt eller delvis är uthyrd till bostad, ska hyresvärden i bostadsdelen med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk. Detta gäller dock inte om någonting annat har avtalats och hyresavtalet avser ett enfamiljshus eller en lägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet eller hyresavtalet innehåller en förhandlingsklausul enligt hyresförhandlingslagen och de avvikande bestämmelserna har tagits in i en förhandlingsöverenskommelse enligt nämnda lag. Förutsatt att det inte har träffats något avtal om att hyresgästerna själva ska ombesörja snöröjning kan det alltså argumenteras för att med stöd av 12 kap 15 § jordabalken hyresvärden ska ombesörja snöröjning. Även om hyresvärden vanligtvis ansvarar för snöröjning behöver det alltså inte alltid vara på det sättet.
Sofia TimoudasRådgivare