Sälja huset för att lösa ut annan testamentstagare?

Min bror har i sitt testamenet två legater till goda vänner och hus, bil , lösöre och bankmedel till mig och min syster. Skulder och tillgånga på banken är plus minus noll. Undrar nu om jag och min syster måste sälja huset för att lösa legaten eller om det är vårt i sin helhet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag utgår ifrån att legaten till de goda vännerna består av pengar (penninglegat), eftersom du frågar om det är nödvändigt att ni löser legaten. Enligt 11 kap. 3 ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) har saklegat företräde framför penninglegat. Du och din syster, som tilldelats särskild egendom, behöver alltså inte sälja huset.
Daniel EkwallRådgivare