FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/10/2012

Uppsägningstidens dispositivitet

Hej! Jag har en fråga ang. uppsägningstid. Jag har ett kontrakt som tydligt uppger att uppsägningstid är 3 månader. Inga kollektivavtal finns då företaget är "privat". Jag har varit anställd i ca 3 år. Lag (1982:80)-(LAS)-(Av 11§ 2 st) Anger att Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av X månader men inte behöver nyttja den rätten och kan avsluta sin anställning med minimum 1 månad uppsägningstid. Gäller detta även vid en längre avtalad uppsägningstid som i mitt fall? Tack!

Lawline svarar

Hej, I 11 § LAS regleras en rättighet för arbetstagare om en ”_minsta_ uppsägningstid av en månad”. Regelns syfte är bl.a. att garantera arbetstagaren tillräcklig tid att inrätta sig efter beslutet om uppsägning, söka annan anställning eller eventuellt förhandla om beslutets giltighet. Det är dock viktigt att notera att paragrafen inte säger någonting om en ”_högsta_” uppsägningstid. Det framgår av förarbeten till lagen att 11 § LAS inte hindrar att avtal träffas om bättre förmåner för arbetstagaren. Närmare bestämt kan man t.ex. läsa i förarbetena att det ”…inte anses som en inskränkning av anställningsskyddet om en arbetstagare exempelvis binder sig för en personlig uppsägningstid utöver den månad som föreskrivs i 11 §…”. Om 11 § innebar ett hinder för att avtala om _längre_ uppsägningstid skulle den nämligen delvis förfela sitt syfte, som är att tillse att uppsägningen inte sker för hastigt. Svaret är alltså att det inte finns några hinder för att förlänga den uppsägningstid som skulle ha gällt enligt 11 § LAS. Om ett avtal har träffats mellan Dig och arbetsgivaren om 3 månaders uppsägningstid gäller detta istället för lagens bestämmelse. Hoppas att denna information har varit till hjälp! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare