FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet19/10/2012

Förbehåll vid gåva av fastighet

Jag har köpt en sommarstuga av min bror och syster. Stugan fick vi av vår far som gåva. Som förbehåll angavs det att vi syskon skull få köpa ut varandra om någon ville sälja, vilket jag gjorde. Men förbehållet finns fortfarande kvar. Jag vill nu bli av med förbehållet så jag kan sälja den till vem jag vill. Mina syskon vill även att förbehållet ska tas bort. Går detta att göra?

Lawline svarar

Hej! Överlåtelse av fastighet regleras i jordabalkens fjärde kapitel (som du kan hitta här: https://lagen.nu/1970:994#K4 ). Allmänt gäller det att vid gåva av fastighet får överlåtaren, i det här fallet er far, göra förbehåll som är obegränsade i tiden (29 §). Detta till skillnad från vid köp där det finns en tvåårsregel som förhindrar sådana förbehåll (4 §), medan detta vid gåva ansetts ligga i sakens natur att man kan förvänta sig inskränkningar i sin rätt att förfoga över fastigheten. Som exempel kan nämnas att överlåtaren vill ha rätt att bo kvar under sin livstid. Som jag tolkar frågan är det inte säkert att det finns något giltigt förbehåll som förhindrar dig att sälja till någon annan. Detta får ske genom avtalstolkning, och utan att veta exakt hur förbehållet är formulerat verkar det som att avsikten med detta var att ge er syskon en förköpsrätt för det fall att någon av er skulle vilja sälja. En möjlig tolkning av detta är att du för det fall dina syskon säger nej, har du rätt att sälja till vem som helst. Som du beskriver det framstår det som den mest rimliga tolkningen enligt mig. Vidare har du redan köpt deras delar av stugan, vilket innebär att det inte finns någon äganderätt i stugan för dem. Detta kan mycket väl ha lett till att förbehållet redan är "förbrukat" genom att du använt dig av det. Det verkar orimligt att du ska vara bunden av ett samtycke för att sälja stugan när de inte längre har någon laglig rätt till stugan, även om detta åtminstone i teorin skulle vara möjligt. Av det som framgår av din fråga tycker jag alltså inte att förbehållet är något som förhindrar en försäljning. Det kan också vara värt att nämna att då förbehållet är gjort på mer än två år, skulle inte en försäljning av stugan förhindras av förbehållet. En eventuell försäljning skulle kunna ge köparen lagfart och vara gällande er emellan. Däremot skulle din far kunna kräva dig på gåvans värde (30 §) för att du överträtt förbehållet, om nu detta skulle vara gällande. Mvh,
Leo AnderssonRådgivare