FrågaEKONOMIÖvrigt15/10/2012

Övertagande av lån

Hej min pappa har gett mig 9/10 i gåva av sitt hus till mig just varför det blev 9/10 är för att han skulle stå kvar på lånen som är kvar på huset, vi undrar nu om jag måste ta över lånen för att få stå på fastigheten helt själv?? Skulle vara tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Det här är egentligen en fråga för en bank. Det finns inget lagkrav som säger att du absolut måste ta över lånen om du står på fastigheten helt själv. Är det dock så att fastigheten är ställd som säkerhet för ett lån som hör till samma fastighet kan det ändra bankens syn på det hela. Ger din pappa dig hela fastigheten medan han står själv kvar på lånen tappar hans bank på sätt och vis kontroll över säkerheten och det är kanske något de inte vill. Som sagt så är det här mer en fråga för er bank. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare