Dolt fel vid fukt i källare

Hej! År 2007 köpte vi en sommarstuga med källare. Enligt säljarna har källaren varit utgrävd och dränerad. I köpekontraktet står att huset säljs "i befintligt skick". Inget finns skrivet om dräneringen. Vi har dock mailväxling sparad från 2007 samt mail från september/oktober 2012 där säljaren skriver att dräneringen är utförd "enligt praxis". I september 2012 upptäckte vi fukt i källaren, och en hantverkare uppmätte höga fukthalter i betongen. Hantverkaren rekommenderar att källaren grävs ut och dräneras på nytt. Kan vi ställa krav på säljarna, och i sådana fall vilka krav? Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Att ett hus säljs med en klausul om ”befintligt skick” är inget som kan frånta dig några rättigheter, då det i regel alltid anses att ett hus säljs i befintligt skick. För att krav ska kunna riktas mot säljarna så måste det kunna fastställas att ett fel föreligger. I lagtext återges det att ett fel föreligger om fastigheten avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Vid en bedömning så tar man hänsyn till en rad omständigheter. En dränering har en teknisk livslängd på runt 20-30 år, därav är det av betydelse hur länge sedan nuvarande dränering utfördes. Är det en äldre dränering anses det att ni ska förvänta er att den kommer att behöva åtgärdas. Är dräneringen däremot nyligen utförd talar det då alltså för att ett fel föreligger. Även pris och övrigt skick på huset spelar roll vid en bedömning, till exempel så kan ett väldigt lågt pris innebära att ni inte kan förvänta er lika hög standard som annars. Vidare är det av betydelse om ni som köpare har uppfyllt er undersökningsplikt. Det föreligger bara ett fel om felet inte var upptäckbart vid köpet. Överlag är det svårt att upptäcka ett eventuellt fel med dräneringen, men om det har funnits felsymptom så utökar det köparens undersökningsplikt, exempelvis vid lukt eller fuktfläckar i källare. Sammanfattningsvis så är det framförallt dräneringens ålder som är avgörande i er fråga, men övriga omständigheter vid köpet har betydelse för om ni kan ha framgång med att rikta krav mot säljaren. Om ni, när ni sett över omständigheterna som förelåg vid köpet, vill rikta krav mot säljaren så gör ni detta genom att begära ett prisavdrag. Om felet kan anses vara väsentligt så har ni rätt att häva köpet. Det är i regel ovanligt med hävning, dels för att köpare gärna vill behålla fastigheten/huset, men framförallt för att väsentlighetskravet är strängt. Regler om rätt till prisavdrag och fel i fastighet återfinns i 4 kap. 12 och 19 §§ Jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994. Hoppas du fått svar din fråga! Vänligen,
okänd okändRådgivare